קידום ושיווק בתקופת הדיגיטל

Table of Contents

רבים שואלים, מה ההבדל בין טקטיקה שיווקית לאסטרטגיה שיווקית

זה לא סוד שכל עסק צריך להשקיע מאמצים שיווקיים לא מבוטלים, תוך גיבוש עקרונות ותהליך זיהוי צרכים מעמיק. רק כך יכול העסק לבנות ליצור לעצמו תדמית חיובית, להגדיל את מעגל הלקוחות שלו ועקב כך לשפר גם את מאזניו הכלכליים. הגשמת היעדים האלה אינה משימה פשוטה, כאשר יש צורך בתכנון מוקפד ומושכל.

על העסק או הגורמים המבצעים עבורו את השיווק, להקפיד על ניהול נכון של אסטרטגיה שיווקית, לצד נקיטת טקטיקה שיווקית להשלמת המשימה. אבל מה בדיוק ההבדל ביניהם?

אסטרטגיה, טקטיקה ומה שביניהם

האבחנה בין אסטרטגיה לטקטיקה, הן בתחום השיווק והן בכל תחום אחר, דורשת הרחבה על רקע הבלבול הקיים בין שני המונחים האלה. אסטרגיה היא הצבה והגדרה של יעדים, ארוכי טווח, ומחשבה על פעולות שיש לבצע בטווח הארוך. אסטרטגיה שיווקית של עסק נתון, למשל, יכולה להיות הגדלת מספר הלקוחות שלו באמצעות החלטה על ניהול מסע פרסום באחד מאמצעי תקשורת ההמונים. האסטרטגיה מצריכה גם יעדים, דוגמת מכירות בכמות מסוימת.

טקטיקה שיווקית הוא מונח המתייחס לאופן ההגשה של היעדים והמטרות הראשוניות שמנוסחות באסטרטגיה, כשבפועל מדובר על פעולות קצרות מועד הנעשות לרוב בפרקי זמן מיידיים. טקטיקה שיווקית מבוססת על קבלת החלטות של "כאן ועכשיו" או לחלופין ירידה לרזולוציות שונות של הפעולה השיווקית. במקרה של קמפיין באמצעי התקשורת, בכוחה של הטקטיקה לספק תשובות לשאלות דוגמת: באילו אמצעי בדיוק לפרסם? מה יכלול תוכן הפרסום המדויק? באיזו תדירות יוצגו הפרסומים? ועוד.

חשוב לשים לב שלא תמיד האסטרטגיה והטקטיקה הולכים יד ביד. ממש כמו במונח "ניצח בקרב אך הפסיד במלחמה", ניתן יהיה להצליח באופן יחסי בפעילות שיווקית מוגדרת, אך ברמת המאקרו דווקא לא להגשים את היעדים הרחבים ביותר, כפי שהוגדרו בשלב המחשבה על האסטרטגיה.

אז איך מתחילים?

המציאות מראה שהן ניסוח של אסטרטגיה שיווקית והן של טקטיקה שיווקית מצריכים ידע רב בתחום השיווק, הבנה של המגמות הנוגעות אליו ואף ירידה לפרטי פרטים בעסק הנתון: הרי שיווק עסק קטן לא יכול להיות דומה לעסק עצום בגודלו, שתקציבו גבוה יותר. פנייה אל חברות הפועלות בתחום של ייעוץ עסקי וליווי לעסקים היא נקודת ההתחלה בלא מעט תרחישים, וצעד שיכול להבטיח שכל החלטה שתתקבל תשרת את העסק ותצעיד אותו קדימה.